Caritas Archidiecezji Lubelskiej i Wytwórnia Makaronu Domowego POL-MAK razem przeciwko ubóstwu

20121011_125614W Polsce co trzecie dziecko żyje w biedzie, co szóste w nędzy i aż 35 procent dzieci w wieku od 0 do 17 lat korzysta z pomocy Państwa. Przedstawione dane zatrważają i niestety przedstawiają oblicze klęski pomocy społecznej w Polsce. W takiej sytuacji bardzo istotna i nieoceniona staje się pomoc organizacji pozarządowych, takich jak Caritas Archidiecezji Lubelskiej, która już przeszło od 20 lat pomaga najbardziej potrzebującym dzieciom.
Organizacje pozarządowe nie mogłyby efektywnie pomagać, gdyby nie przedsiębiorstwa. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko koncepcja, ale również realne działanie na etapie budowania strategii uwzględniające interesy społeczne, w tym pomoc organizacjom charytatywnym. Idąc tym tokiem myślenia firma POL-MAK nawiązała współpracę z lubelską Caritas. Założenia kooperacji były bardzo proste i jasne: na opakowaniach makaronów POL-MAK „4-jajecznych TRADYCYJNYCH Z LUDWINA” zostało umieszczone logo Caritas z informacją ”KUPUJĄC TEN PRODUKT WSPIERASZ DOŻYWIANIE DZIECI!” 26 stycznia 2012 roku nastąpiło oficjalne podpisanie umowy, w której partnerzy dokładnie ustalili czas i założenia współpracy. Współpracy, która była innowacyjna, zarówno dla Caritas i POL-MAK.
„Umowa i porozumienie była dla nas bardzo innowacyjnym przedsięwzięciem. Tak naprawdę nikt nie wiedział jak się ona powiedzie, ale cel jaki nam przyświecał był i jest nadrzędny. Pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom, dlatego warto było spróbować” – mówi ks. Wiesław Kosicki, dyr. Caritas Archidiecezji Lubelskiej.
Dominik Polak, wiceprezes firmy POL-MAK dodaje: „Każdy z nas ma potrzebę pomocy innym. Czasami jest ona większa, czasem mniejsza. Czasem regularna, czasem spontaniczna. Od wielu lat angażujemy się w różne akcje charytatywne. Tym razem chcieliśmy się zaangażować w systematyczną pomoc konkretnego działania, a także dać pośrednią możliwość wsparcia tej akcji konsumentom naszych makaronów. Dlatego też zdecydowaliśmy się na współpracę z Caritas Archidiecezji Lubelskiej – jedną z tych instytucji, które dają pewność właściwego wykorzystania środków przeznaczonych na dożywianie dzieci.”
Pojawiły się jednak głosy krytykujące, wśród nich najczęściej pojawiającym się zarzutem była kwestia handlowania wizerunkiem Caritas. Dominik Polak nie zgadza się jednak z tym i przedstawia sprawę dość jasno: „Wiem, że tego typu pomoc może rodzić kontrowersje, ale z drugiej strony dlaczego nie miałbym informować tych klientów, którzy poprzez zakup naszych makaronów chcą wesprzeć dożywianie dzieci, a jednocześnie przyczynić się do rozwoju firmy, która chce pomagać.”
Współpraca Caritas Archidiecezji Lubelskiej i Firmy POL-MAK w 2012 roku dała wymierne efekty, w postaci sfinansowania 5 tysięcy ciepłych posiłków dla najbardziej potrzebujących dzieci z terenu Lubelszczyzny. Jak pokazał czas, współpraca okazała się bardzo owocna, dlatego z początkiem 2013 roku została przedłużona na kolejne lata.
Wytwórnia Makaronu Domowego POL-MAK i Caritas Archidiecezji Lubelskiej udowodniły, że świat biznesu i organizacje non-profit zmieniają wzajemne relacje między sobą. Odchodzą od stereotypowego myślenia, nawiązującego do układu darczyńca – beneficjent i idą w kierunku relacji dwóch równorzędnych partnerów, którzy wspólnymi siłami mogą bardzo realnie pomagać, jak w tym konkretnym przypadku, „tym, którzy proszą najciszej”.

Mateusz Jocek, Caritas Archidiecezji Lubelskiej

NAJNOWSZE WPISY

DZIEŃ DOBRA za nami!
16 kwietnia 2024
Praca szuka człowieka!
15 kwietnia 2024
Dzień Dobra 2024!
5 kwietnia 2024
Śniadanie Wielkanocne 2024
3 kwietnia 2024
Życzenia dla kapłanów z okazji Wielkiego Czwartku!
27 marca 2024

Archiwa

Skip to content