Co dziesiąty uczeń z klas 1-3 cierpi z powodu niedożywienia – podaje Katolicka Agencja Informacyjna, opierając się na raporcie „Głód i niedożywienie dzieci w Polsce”, przygotowanym przez Dom Badawczy MAISON dla Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom „Maciuś”. Lubelska Caritas od wielu lat pomaga dzieciom cierpiącym głód. Tylko w 2012 roku udało się nam ufundować 21 tys. ciepłych posiłków w szkołach dla uczniów z najuboższych rodzin archidiecezji lubelskiej.
Zachęcamy do przeczytania pełnej informacji KAI:
Co dziesiąte dziecko w Polsce cierpi z powodu niedożywienia
Skala problemu niedożywienia dzieci dotyczy co dziesiątego ucznia z klas 1-3. Oznacza to, że około 800 tys. dzieci w Polsce nie je obiadu i innych posiłków jak ich rówieśnicy. Dane te zawiera raport „Głód i niedożywienie dzieci w Polsce” będący pokłosiem badań przeprowadzonych przez Dom Badawczy MAISON dla Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom „Maciuś”. Badania objęły nauczycieli i pracowników ośrodków pomocy społecznej – poinformowała Daria Affeltowicz z Domu Badawczym MAISON podczas dzisiejszej konferencji prasowej w siedzibie PAP w Warszawie.
Ponad 30 proc. badanych uznaje niedożywienie za najważniejszy problem dotyczący dzieci w naszym kraju. Grzegorz Janiak, Prezes Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom „Maciuś”, podczas konferencji tłumaczył jak rozpoznać oznaki niedożywienia. „Dzieci z reguły nie proszą o pomoc, ponieważ głód wynikający z biedy jest rzeczą wstydliwą. Tutaj dobrze problem diagnozują nauczyciele w szkołach” – ocenił. Janiak wskazał, iż takie dziecko skarży się np. na bóle brzucha, ma obniżoną możliwość nauki, często występuje u niego apatia lub niemożność skupienia się na jednej czynności. Dziecko niedożywione często też nie ma podstawowych przyborów szkolnych: książek, zeszytów, farb, pisaków, kredek itp.
Z zaprezentowanych podczas dzisiejszej konferencji prasowej badań wynika, że zdecydowana większość szkół wdraża programy mające na celu pomoc niedożywionym dzieciom, jednak w opinii prawie połowy respondentów są one niewystarczające. Pomocy brakuje przede wszystkim w województwie dolnośląskim i świętokrzyskim, gdzie ponad 13 proc. szkół nie wdraża programów dożywiania. Największy problem z głodem występuje w dużych miastach. Najmniejszy w społecznościach wiejskich, gdzie lepiej się znają i szybciej reagują.
agp / Warszawa
(źródło: KAI)